Printr-o rezoluție privind moștenirea Anului European al Tineretului din 2022, Parlamentul European salută Anul ca fiind angajamentul ferm al UE față de generațiile tinere și viitoarea, însă și aduce destule critici Comisiei Europene pentru că l-a lansat prea din scurt (15 septembrie 2021), că a adoptat regulamentul pe repede-înainte și că asta a întârziat punerea în aplicare și finanțarea multor proiecte, afectând astfel comunicarea cu statele membre, organizațiile de tineret și tinerii înșiși.
Așa că, Parlamentul European INVITĂ Comisia să prelungească Anul până la următoarea zi a Europei, la 9 mai 2023, fără a aduce atingere începutului Anului European al Competențelor (în 15 septembrie 2022, Comisia Europeană a anunțat că după 2022 care a fost European Year of Youth, 2023 va fi European Year of Skills). Folosind acest prilej, Parlamentul își arată regretul că deciziile privind viitorii ani europeni pot fi anunțate în continuare în mod tardiv și INVITĂ Comisia să implice pe deplin instituțiile relevante și societatea civilă în cauză cu mult timp înainte de data începerii oricărui viitor An European, pentru a maximiza impactul acestora; subliniază că anunțarea anilor cu doar câteva luni înainte de începerea planificată a lor nu poate deveni o nouă normă, deoarece acest lucru pune în pericol forța întregului proiect. Drept urmare, Parlamentul INVITĂ Comisia să se asigure că, în viitor, anii europeni pot fi pregătiți în timp util pentru toate părțile interesate.
În România însă…
crede cineva că eșecul total al prestației Ministerului Familiei, TINERETULUI și Egalității de Șanse (MFTEȘ) în organizarea activităților cu prilejul Anului European al Tineretului 2022 a fost cauzat de cele invocate în argumentele, pertinente de altfel, ale Parlamentului European? Nici pomeneală!
Păi anunțarea din scurt a unui astfel de context afectează guvernele care au planuri bine stabilite deja cu suficient timp înainte, ceea ce nu a fost cazul la noi. Anul European al Tineretului a fost anunțat în septembrie, iar în România, două luni mai târziu aveam deja decizia unui minister nou-nouț, ca o coală albă, gata să-și scrie prima filă de poveste. Guvernul abia atunci își redacta prioritățile în domeniul tineretului pentru următorul mandat – deci, Comisia nu ne-a stricat deloc planurile, că nici nu aveam unele la momentul anunțului.
Apoi, Comisia a și oferit posibilitatea de a da granturi pentru ministerele de resort, cu scopul de a derula câteva proiecte în Anul European al Tineretului. Bine, un astfel de grant avea o valoare foarte mică (aprox. 150.000 EURO), de unde era clar că, MFTEȘ trebuia să gândească în primul rând proiectele sale proprii (pentru care evident că și avea buget) să le desfășoare sub egida Anului European al Tineretului. Doar că aici au fost 3 probleme:
În ultimii 30 de ani, tinerii au fost declarați prioritari mai mult declarativ decât în fapte și vreau să marcăm cu seriozitate Anul European al Tineretului!
- Prin februarie, MFTEȘ a depus cererea de finanțare la Comisie, pentru a primi grantul aferent Anului European. Doar că, neînțelegând de ce nu trimite Comisia banii pentru proiecte, Consiliul Național pentru Tineret, la ședința din 20 iulie, a întrebat MFTEȘ ce se întâmplă. Aflăm atunci că, de fapt, ministerul nostru își prinsese urechile în contract. Se pare că cineva semnase în locul altcuiva și a trebuit refăcute actele, sau ceva de genul. Explicația consemnată a fost că au existat mai multe discuții și modificări ale contractului, fapt care a condus la întârzierea acestui proces , dar ni s-a mai spus și că semnarea contractului de grant urmează a fi făcută în următoarea perioadă (orice ar fi însemnat asta!). Una peste alta, nu știm dacă MFTEȘ a reușit sau nu să semneze grantul și nici dacă a primit banii. Cert este că, probabil și culcându-se pe o ureche datorită zvonurilor că se va prelungi Anul European, am ajuns deja în luna decembrie și MFTEȘ nu a implementat măcar 1 proiect dintre cele planificate în urmă cu mai bine de 9 luni, nici măcar evenimentul de lansare oficială a Anului European al Tineretului (așa cum au avut alte state), deși domnul subsecretar de stat Bogdan Paraschiv și-a asumat în 20 iulie 2022 că se vor demara discuțiile cu departamentul financiar pentru a debloca suma aferentă acestui eveniment.
- Menționam mai sus că MFTEȘ oricum avea buget pentru a derula proiecte proprii, pe care nimic nu îl oprea să le conceapă sub egida acestui An European al Tineretului. Mai mult, trebuie să ne amintim că oricum întârzierea nu era dată de comunicarea obiectivelor de către Comisie, pentru că MFTEȘ abia se organiza, își făcea structuri noi, semna protocoale de predare-primire cu Ministerul Sportului. Lunile în care angajații de pe tineret erau cam fără șefi, căci aveau un picior în vechiul minister și unul în cel nou, puteau fi folosite pentru a concepe un program util tinerilor din România, chiar dacă el începea cu câteva luni mai tîrziu. Dar, alegerea a fost aceea nu doar de a nu face proiectele proprii cu concept nou, în spiritul Anului European al Tineretului, ci de a nu le mai face nici pe cele vechi! Sigura realizare a fost concursul de proiecte (pasat și acela ca un cartof fierbinte, din stânga în dreapta, fiind cât pe ce să nu se organizeze), MFTEȘ fălindu-se că a alocat fabuloasa sumă totală de aprox. 200.000 EURO (ce-i drept, a fost de 10 ori mai mare decât a alocat, spre ex., Primăria Toplița ). Bine, cu două luni înainte, MFTEȘ ne comunicase că alocă o sumă dublă… but who’s counting?!
- Din ședința Consiliului Național pentru Tineret din 20 iulie 2022, a rămas consemnat că însăși doamna ministru a subliniat că este cunoscut faptul că Anul European al Tineretului are un buget insuficient și a punctat că se așteaptă de la cabinetul premierului aprobarea pentru evenimentele care vor avea loc în acest an. Dacă și când a fost redactată și transmisă o astfel de solicitare către premier, nu știm, cum nu știm nici ce s-a mai ales de acel declarat demers.
Oare o fi posibil, așa cum Parlamentul European a certat Comisia Europeană, ca și Parlamentul nostru să certe MFTEȘ pentru cum a gestionat Anul European al Tineretului? Oare o ști Parlamentul despre ce vorbim?!
Pentru noi, Anul European al Tineretului a reprezentat o ocazie unică de a evidenția rolul cheie deținut de tineri în construirea unui viitor adaptat actualului context socio-economic și va lăsa o importantă moștenire în evoluția țării.
Dar, de ce să mai vorbim atât despre proiecte, căci bine zice Parlamentului European: “succesul Anului nu ar trebui măsurat numai în contextul numărului de evenimente organizate sau al participării acestora, ci și în funcție de mecanismele și politicile puse în aplicare sau avansate pentru a avea un impact pozitiv asupra poziției și rolului tinerilor în societate” ! MAGNIFIC, atunci, hai să vedem la noi mecanisme & politici!
Comitetul de coordonare al Anului European al Tineretului
Pe la mijlocul lunii ianuarie 2022, alături de Alianața Națională a Organizațiilor Studențești din România am înaintat către MFTEȘ propunerea demarării demersurilor pentru elaborarea și adoptarea unui act normativ care să cuprindă mai multe dispoziții privind Anul European al Tineretului în România, printre care și organizarea unui comitet de coordonare. Zis și făcut! MFTEȘ a fost destul de sprinten, a organizat competiția și, în data de 6 aprilie, a anunțat lista organizațiilor membre ale acestui comitet. Nu vă imaginați, dar fiecare dintre noi a trebuit să conceapă o ditamai planificarea cu ce activități ne asumăm că facem (cu buget atras de noi, bineînțeles, că doar nu cu vreun sprijin din partea MFTEȘ – asta așa, ca să înțelegem că MFTEȘ nu putea să facă nimic până nu-i venea grantul de la Comisie, în schimb, de la organizații se aștepta să facă multe, fără să existe, la acea vreme, vreun buget alocat special de vreo autoritate, pentru Anul European al Tineretului).
Lunile tot treceau și nu înțelegeam de ce nu se întrunește acel Comitet de Coordonare. Din ședința Consiliului Național pentru Tineret 20 iulie, a rămas consemnat că MFTEȘ și-a exprimat speranța ca săptămâna viitoare să fie aprobată Hotărârea de Guvern privind Comitetul interinstituțional de organizare a Anului European al Tineretului, lucru care ar conduce la intrarea pe făgaș normal a evenimentelor. Am ajuns în luna decembrie și nu.. acel comitet de coordonare nu a mai fost convocat niciodată! Așadar, pe scurt, organizațiile de și pentru tineret au fost atrase într-un demers de fațadă al MFTEȘ, competiția fiind organizată, de fapt… în glumă. Noi am redactat degeaba aplicațiile. Exact ca la concursurile cu premii imaginare, MFTEȘ ne-a tras o veritabilă… țeapă!
Consiliul Național pentru Tineret (CNPT)
Noi am avut încredere în decembrie 2021, când doamna ministru ne-a asigurat că vom avea o întâlnire la începutul anului 2022 pentru a lucra concret pe programele propuse de minister și de ONG-uri. Însă, acea întâlnire nu a mai avut loc. Apoi, la mijlocul lunii iunie, ca urmare a presiunilor din partea unor organizațiilor studențești, doamna ministru a mai organizat o rundă de dialog cu câteva organizații de tineret și studențești, ocazie cu care și-a manifestat înțelegerea nevoii și utilității comunicării directe cu reprezentanți ai sectorului neguvernamental de și pentru tineret și și-a asumat că va organiza lunar astfel de întâlniri. Doar că… “minunea” asta a durat, în total, 3 întâlniri (una anterioară promisiunii – decembrie 2021, una când a promis – iunie 2022 și una ulterioară promisiunii – iulie 2022, care a și fost singura întâlnire oficială a CNPT).
Dacă anul trecut la ședintele CNPT participau toți demnitarii de resort, inclusiv vicepremierul responsabil de Ministerul Tineretului (deși nu erau deloc confortabile problemele ridicate & soluțiile propuse de organizații), anul acesta, noul minister a reușit performanța de a organiza doar o întâlnire oficială a CNPT, și aceea abia spre finalul lunii iulie. Având în vedere că întâlnirea fusese organizată în aceeași zi cu o ședință de guvern, doamna ministru doar a transmis un mesaj reprezentanților, neputând rămâne și la dialogul efectiv. Probabil că restul reprezentanților MFTEȘ nu au plecat prea bucuroși de la întâlnire, așa că ne-au învățat minte și aceea a fost ultima întrunire oficială a acelui CNPT. Delegații și-au terminat mandatele, iar MFTEȘ nu s-a mai preocupat să organizeze procesul de selecție al unui nou CNPT – nici în timp util (astfel încât să nu rămână MFTEȘ fără acest for consultativ în domeniul tineretului) și nici ulterior, așa că nu putem să ne dăm seama dacă mai dorește așa ceva. Nu mai este cazul să spunem și că, deși mulți membri CNPT au participat la întâlniri, au făcut deplasări și au contribuit consistent, în cei 2 ani de mandat, la elaborarea multor propuneri de politici, MFTEȘ nu a organizat nicio întâlnire, măcar online, de evaluare și de rămas bun. Sau măcar să transmită un email….
Dacă s-ar uita la comportamentul MFTEȘ, oare ce-ar zice Parlamentul European, care vorbește despre asigurarea implicării semnificative a tinerilor și a implicării acestora în elaborarea politicilor și în procesul decizional și care invită Comisia să adopte un veritabil „Test al UE pentru tineret” pentru a asigura implicarea, participarea și angajamentul semnificativ al tinerilor în elaborarea tuturor politicilor UE?!
În fiecare lună, mă voi întâlni cu organizațiile. Trebuie să luptăm împreună pentru tineri pentru că sunt motorul cu ajutorul căruia putem duce țara mai departe.
Potrivit calendarului asumat, în luna septembrie strategia va fi aprobată.
Strategia Națională a Tineretului
Trecem peste faptul că au trecut deja 2 ani de când s-a încheiat vechea strategie națională, iar ministerul de resort (indiferent de forma sa) a tras de timp cât a putut pentru a amâna asumarea unei noi macro-responsabilități (deși, nu vă imaginați că ar fi transpirat prea tare pentru implementarea celei vechi). În 20 iulie, doamna ministru ne informa că la ședința de Guvern din această zi va fi prezentat Memorandumul privind Constituirea Grupului de lucru pentru elaborarea Strategiei naționale pentru tineret 2022-2027, urmând să revină cu informații privind discuțiile avute în legătură cu adoptarea strategiei. În august, a urmat și o întâlnire de lucru cu câteva organizații neguvernamentale.
Însă, de aproape 5 luni ne aflăm în situația, cel puțin stranie, în care în laboratoarele MFTEȘ se stă pe teancuri de sute de pagini de propuneri pentru strategie, plan de acțiune, fundamentări și multe altele. Bun, să zicem că unora nu le place cum sunt formulate unele propuneri, că trebuie corectate, corelate, amestecate, triate, compilate… Dar în CINCI LUNI… oare chiar nu s-a putut găsi varianta care să fie agreată în grupul acela de lucru și pusă pe masa guvernului?
Năstrușnicii MFTEȘ-iste în Anul European al Tineretului
Este cel puțin ciudat cum MFTEȘ, prin reprezentanții săi se mai și laudă cu “reușitele” din Anul European al Tineretului și cu multa muncă depusă. Pentru că, nu-i așa, nu poți spune da, avem multă treabă și în 2023, dacă nu consideri că ai avut și în 2022. Sau poate ai avut, dar n-ai făcut și spui că mai ai și anul următor!
Apoi, parcurgând scurta listă de proiecte ce au “stors” de energie echipa de la Tineret din MFTEȘ, constatăm că se începe cu proiectul noii legi a tinerilor (la care, între noi fie vorba, anul acesta ministerul a lucrat vreo 4 zile adunate și despre care am spus deja că este doar un pas, nu un salt!) și continuă cu mega strategia națională despre care toată lumea vorbește, dar pe care nimeni nu o vede, căci de aproape jumătate de an… a dispărut!! Pentru acuratețe, în lauda-de-sine se induce faptul că în Anul European al Tineretului s-au pus bazele strategiei . Bazele Strategiei s-au pus acum aproape 2 (doi) ani. Dacă tot la nivel de baze suntem, te pomenești că cineva o fi pierdut hârțoagele și o luăm de la capăt !
Apoi, sunt indicate două programe: Family Start și Student Invest, împopoțonate ca super-salvatoarele tinerilor. Trecem peste faptul că aceste două programe nu au fost elaborate în Direcția de Tineret, ci au fost făcute de echipa de la Familie (deci, practic, Tineretul a băgat capul în poză). Măcar dacă ar fi ajuns puțin la Tineret, cineva le-ar fi spus că tânăr nu înseamnă până la 45 de ani (așa cum este în programul Family Start), ci până la 35 de ani, cum zice Legea Tinerilor (în vigoare de peste 16 ani) – informație, credem noi, utilă pentru un minister de resort . Însă, șmecheria asta cu “tineri până la 45 de ani” e pusă mai mult ca să împuște doi iepuri dintr-o lovitură și să poată contabiliza aceste 2 programe la ambele domenii: și la Familie și la Tineret. Mai mult, uitându-ne la cheltuielile eligibile și având în vedere că Student Invest nici măcar nu a fost prevăzut în Programul de Guvernare, ne face să credem din ce în ce mai mult că nici nu era în plan ceva pentru studenți, dar li s-o fi aprins beculețul ulterior și de-asta pare că au dat un mare copy-paste, că au mai “coafat” puțin materialul și au scos ceva și pentru studenți. Dar, să revenim: cu alte cuvinte, în loc să se zbată să recupereze personalul de tineret și patrimoniul de tineret de la sport și să pompeze resurse în ambele, alături de casele de cultură ale studenților și CCSS Tei, cu scopul de a desfășura masiv activități prin care tinerii și studenții chiar să dobândească deprinderi de viață independentă și competențe cât mai multe pentru a fi pe picioarele lor, MFTEȘ s-a gândit un an cum să-și facă tinerii credite, adică să se împrumute! Într-adevăr, aceste “reușite” chiar vor lăsa o importantă moștenire în evoluția țării!
Cam așa “s-a descurcat” Ministerul “VIITORULUI” în Anul European al Tineretului!
Cum altfel să-l și numești când tot anul și-a trimis reprezentanți, prin țară și în afara ei, care, fără să schițeze vreo urmă de stânjenire, ne vorbeau doar despre CE VOR FACE și despre CE VOR DREGE! Totul la viitor și nu pentru viitor. Ba mai mult, intrau chiar în detalii captivante despre cum vor fi proiectele și cine va beneficia de ele și câte și mai câte! Când, în fapt, am ajuns în luna decembrie și ce au lăsat în spate?! Paradă de poze de pe la evenimente muncite de alții, unde MFTEȘ uneori chiar și-a lipit și logo-ul (deși nu a făcut nimic mai mult decât să existe, pentru a fi numit “partener”) și unde a trimis emisari care să colecteze astfel amintiri pe care le-au povestit mai departe, încercând să lase impresia că au făcut un An European al Tineretului incredibil de activ și plin de rezultate sau chiar că unele dintre evenimentele la care doar intrau în poză sau unde, ca mari “șpicheri” ne “vindeau” poveștile la viitor, ar fi fost muncite vreun pic de minister.
Azi trebuia să se încheie Anul European al Tineretului și, indiferent câte prelungiri vor mai fi (ceea ce e oricum ciudat, având în vedere că pentru noi, ar trebui să fie mereu despre tineri și nu ar trebui să fie nevoie să ne “croșeteze” alții contexte), și oricâte minunății va face acest minister în 2023, cu greu va recompensa faptul că timp de 1 an direcțiile județene și a municipiului București nu au fost preluate de la Ministerul Sportului și nu au făcut activități de tineret (adică nici nu apucaseră să se “dezghețe” bine după pandemie, că le-a înghețat MFTEȘ la loc), faptul că centrele de agrement și bazele turistice au stat nemișcate sau faptul că tot personalul acela a stat atâta vreme fără o coordonare coerentă. Într-un an care trebuia să fie despre tineri și despre solidaritatea față de alți tineri, acest “îngheț” administrativ a dus și la blocarea intervențiilor pe Tineret din Planul național de măsuri pentru protecția și incluziunea persoanelor strămutate din Ucraina.
Și, în final – că tot vorbeam despre viitor -, oricât de bine ar arăta bugetul acestui minister în 2023, nu avem cum să nu ne amintim o ultimă promisiune neonorată: